PiS podarował nam 500 zł za ….samochód

PiS podarował nam 500 zł za ….samochód

arti-samochod-elektryczn_7509

500 zł opłaty recyklingowej przy sprowadzaniu samochodu z zagranicy przestało obowiązywać od 1 stycznia 2016 roku. W życie weszło zobowiązanie dealerów samochodowych i właścicieli komisów do zbiórki pojazdów wycofanych z eksploatacji. Co to oznacza? Rejestracja używanych pojazdów dla zwykłych klientów, którzy postanowili kupić auto poza Polską, będzie tańsza, właśnie o tę kwotę.

29535_b

Wszystko zaczęło się w październiku 2014 r. Komisja Europejska pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości ws. przepisów o pojazdach wycofanych z eksploatacji. KE miała zastrzeżenia do organizacji wycofywania zużytych pojazdów i ich recyklingu. Stacje demontażu nie mogły pobierać opłat za przyjmowanie samochodów zarejestrowanych w Polsce, jednak Komisja wskazywała, że zwolnienie z opłat powinno dotyczyć wszystkich pojazdów zarejestrowanych na terenie UE.

Zmiana prawa przewiduje zwolnienie z opłaty recyklingowej samochodów sprowadzanych z UE czy Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Ma to obniżyć koszty funkcjonowania importerów samochodów używanych. Taką opłatę trzeba było płacić za każdy sprowadzony do Polski pojazd.

Producenci i importerzy wprowadzający na rynek ponad 1000, przede wszystkim nowych, pojazdów będą musieli zapewnić funkcjonowanie co najmniej trzech stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w każdym województwie, w różnych miejscowościach. W praktyce oznacza to, że wprowadzający ponad 1000 pojazdów rocznie będzie musiał zapewnić w kraju funkcjonowanie co najmniej 48 stacji lub punktów.

Z kolei wprowadzający na polski rynek nie więcej niż 1000 samochodów lub motocykli rocznie będą musieli zapewnić sieć składającą się z co najmniej trzech stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu, położone w różnych miejscowościach.

Zmieniono też przepisy dotyczące opłaty za brak sieci. Będzie ona zależna od liczby wprowadzanych pojazdów, liczby dni, w których nie zapewniono usługi i liczby brakujących elementów sieci (stacji demontażu lub punktów zbierania). Nowe prawo wprowadza generalną zasadę, że prowadzący stację demontażu – przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju UE lub EOG – nie będą brać opłaty od jego właściciela. Jednocześnie w przepisach określono przypadki, kiedy będzie ona mogła być pobierana.

Dla prowadzących stacje demontażu wprowadzono opłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów. Będą one przekazywane do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, a 5 proc. ich wysokości będzie dochodem województwa. Pieniądze z kar i opłat mają być przeznaczane na wspieranie działań zapobiegających nielegalnemu demontażowi pojazdów.

Stawki za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji wynosić będą: 0,05 zł za każdy kilogram brakującej masy odpadów niezbędnej do osiągnięcia wymaganego poziomu odzysku lub recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji, w przypadku gdy do osiągnięcia wymaganego poziomu brakuje nie więcej niż 5 proc.; 0,1 zł za każdy kilogram brakującej masy odpadów w przypadku gdy do osiągnięcia wymaganego poziomu brakuje więcej niż 5 proc.

http://moto.wp.pl/kat,92714,title,Sprowadzane-auta-beda-tansze-Koniec-oplaty-recyklingowej,wid,18077323,wiadomosc.html?ticaid=1163a3

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *